Charakterystyka firmy

Poleć znajomemu Wydrukuj artykuł Subskrbcja RSS
2010-11-16
Charakterystyka firmy

Drugą po streszczeniu częścią biznesplanu jest charakterystyka firmy. W tym fragmencie biznesplanu przedstawiamy podstawowe informacje o przedsiębiorstwie. Ta część powinna zawierać m.in. historię firmy i krótką charakterystykę jej właścicieli a także pełną informację o danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Przedstawiamy także informacje o misji, którą firma będzie realizować oraz cele jakie sobie stawiamy.

 

Po przedstawieniu podstawowych informacji o firmie opisujemy przedmiot naszej działalności. W jednym dwóch zdaniach informujemy czytającego czym tak na prawdę firma się zajmuje lub zajmować będzie.

 

Historia

 

Pamiętajmy, aby pisząc o historii firmy przedstawić analizę za ostatnie trzy do pięciu lat. Czytający będzie miał wówczas pełen obraz przeszłości przedsiębiorstwa. Oczywiście wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorców dopiero rozpoczynających swoją przygodę z biznesem. Ważne jest także, aby informacje o przeszłości firmy były przedstawione rzetelnie. Nie próbujmy ukrywać gorszych okresów w firmie i popełnionych błędów. Starajmy się raczej wyjaśnić przyczyny niepowodzeń i spróbujmy przekonać czytającego, że w przyszłości ich unikniemy.

 

Misja

 

Pisząc o misji firmy musimy mieć na uwadze otoczenie w jakim działamy. Misja jako wyznacznik kierunku rozwoju firmy definiuje bowiem istotę biznesu i rynek docelowy. Jest ona formułowana w oparciu o potrzeby klientów i analizę konkurencji. Wbrew pozorom dobrze sformułowana misja ma duże znaczenie dla każdej firmy. Przyczynia się bowiem do sprawniejszego zarządzania przedsiębiorstwem, pomaga w tworzeniu konkurencyjności firmy, integruje i angażuje pracowników oraz kadrę kierowniczą, a także informuje pracowników i otoczenie zewnętrzne firmy.

 

Cele

 

Razem z misją przedstawiamy także cele przedsiębiorstwa. Wyznaczenie celów to jeden z kluczowych elementów biznesplanu. Ten fragment powinien jasno opisywać do czego dążymy w naszej działalności oraz kiedy i jak zamierzamy założone cele osiągnąć. Cele firmy są króto i długoterminowe i mogą być formułowane zarówno dla całego przedsiębiorstwa jak i jego zorganizowanych części. Powinny być realne i formułowane na bazie analizy rzeczywistości. Mogą dotyczyć różnych obszarów działalności firmy np. wielkości przychodów, udziału w rynku, rentowności. Warto podeprzeć się w sowich analizach dotyczących celów firmy konkretnymi liczbami.

 

Warto pamiętać, że charakterystyka przedsiębiorstwa powinna być stosunkowo krótka ponieważ wiele z zawartych w niej informacji jest następnie rozwiniętych w dalszych częściach biznesplanu. Pisząc krótko, unikniemy powielania tych samych treści.

 

Podsumowując, w tej części przedstawiamy:

- nazwę i formę prawną przedsiębiorstwa
- przedmiot działalności
- pełne dane teleadresowe
- charakterystykę właścicieli
- historię firmy
- misja i cele przedsiębiorstwa
- otrzymane nagrody i posiadane certyfikaty
- posiadane zasoby

 

Zobacz przykładowy biznesplan

 

Alicja Rozłucka

MamBiznes.pl

 

Komentarze
klucznik 2009-07-14 10:55:57
Struktura biznesplanu proponowana w tym artykule jest zupełnie inna niż w przykładowym biznesplanie. Może jakieś ujednolicenie?
dividella18 2011-01-26 12:19:06
moi drodzy, charakterystyka nie koniecznie taką krótką być musi. Ważne, by precyzyjnie opisać przedsiębiorstwo w jasny i klarowny sposób...
Adaś 2012-09-05 20:32:46
To bardzo przydatne, muszę opisać to na moim blogu http://reklama-za-darmo.pl
krystian kolar 2014-03-27 21:14:42
Arytukł bardzo się przydał, dzięki niemu napisałem swój biznes plan i otworzyłem wraz z kolegami firmę projektująca wnętrza ( http://btbstudio.pl )

Dodaj komentarz

Treść
Nick
Przepisz kod z obrazka

Podstawowym celem jest zarabianie pieniędzy poprzez zadowalanie klienta

John Egan, prezes Jaguar
Pit 2016

Czy wiesz, że...?

Ponad 18 tys. Polaków prowadzi 22,5 tys. własnych biznesów franczyzowych
POLECAMY
20 najdroższych domen na świecie w roku 2016
Właściciela zmieniły m.in.: Broker.com, Rate.com i Quick.com.

Bonnier Business Polska